banner kundecase

PenSams nye website gør det billigere, hurtigere og nemmere at styrke den digitale kunderejse

På toppen af Edlunds brancheløsning har PenSam fået udviklet et nyt website, som giver selskabet mulighed for at yde bedre rådgivning og kundeservice. Ved at udnytte åbne API’er og bagvedliggende forretningsprocesser i brancheløsningen udgør websitet et vigtigt fundament i PenSams ambition om at skabe mere skræddersyede kunderejser.

For mange år siden varetog pensionsselskabet PenSam selv alle sine it-opgaver. Det betød, at langt størstedelen af it-budgettet blev spist af basale vedligeholdelses- og opgraderingsprojekter samt udvikling som følge af ny lovgivning. Siden dengang har PenSam valgt at outsource udviklings- og driftsopgaver til eksterne partnere, blandt andre Edlund. Senest har PenSam fået et Edlund-søsterselskab til at bygge et helt nyt website ovenpå Edlunds standardiserede brancheløsning til liv- og pensionsselskaber.

Som Morten Stokholm Christiansen, direktør i PenSam, forklarer, er det en del af PenSams it-strategi at samarbejde med leverandører, der har en stor kundeportefølje, så flere selskaber kan dele de basale omkostninger til drift og udvikling.

“Som pensionsselskab har vi en forpligtigelse til at være effektive og sikre, at flest muligt af vores kunders penge går til pension og ikke til administration. Derudover er den tekniske kompetence hos vores eksterne partnere højere end den, vi selv er i stand til at opbygge. Hvad angår websitet, ser vi det kun som en fordel, at vores nye webløsning bliver udviklet af en leverandør, der er en del af samme familie som Edlund.”

Sitet performer rigtig godt

PenSam har længe haft et ønske om at opdatere deres website og selvbetjeningsunivers. Fra et kundesynspunkt var deres tidligere website ikke intuitivt at navigere i. Derfor ønskede PenSam at få en højere grad af fleksibilitet i løsningen samt flere muligheder for at personalisere indholdet, så det blev målrettet.

Det nye website har været i luften siden juni 2019. Vi kan konstatere, at den kundevendte del af sitet performer rigtig godt. Sammenlignet med vores tidligere website bliver kunderne i længere tid på sitet, og der er flere kunder end forventet, der går ind via selvbetjeningsportalen og kigger på deres egne oplysninger

Morten Stokholm Christiansen, Direktør i PenSam

“Det nye website har været i luften siden juni 2019. Vi kan konstatere, at den kundevendte del af sitet performer rigtig godt. Sammenlignet med vores tidligere website bliver kunderne i længere tid på sitet, og der er flere kunder end forventet, der går ind via selvbetjeningsportalen og kigger på deres egne oplysninger,” siger Morten Stokholm Christiansen.

“Fra et virksomhedssynspunkt er vores oplevelse også, at det nye website er en ekstremt stærk teknisk løsning. Vores mulighed for at arbejde fleksibelt med både indholdet og opbygningen af elementer på sitet er blevet markant forbedret. Det tager ingen tid at redigere og prøve nye ting af på sitet, og vi har fået flere værktøjer til at indsamle data og optimere navigationen.”

Flere personaliserede ydelser i fremtiden

Mange af kundernes basisoplysninger er i dag tilgængelige via PenSams selvbetjeningsunivers Min Pension. Det betyder, at PenSams rådgivere kan allokere flere ressourcer til tiltag, der virkelig har værdi for kunderne.

Vi skal ikke kun vente på, at kunderne kommer til os. Vi skal også proaktivt tage fat i dem og oplyse dem om forhold, som er eller bliver relevante for dem lige om lidt. Den form for personaliserede ydelser kommer vi til at levere flere af i fremtiden. Websitets mulighed for eksempelvis at opbygge automatiserede digitale flows og guides understøtter vores ambitioner på det område

Morten Stokholm Christiansen, Direktør i PenSam

“Vi skal ikke kun vente på, at kunderne kommer til os. Vi skal også proaktivt tage fat i dem og oplyse dem om forhold, som er eller bliver relevante for dem lige om lidt. Den form for personaliserede ydelser kommer vi til at levere flere af i fremtiden. Websitets mulighed for eksempelvis at opbygge automatiserede digitale flows og guides understøtter vores ambitioner på det område,” siger han.

Fundamentet er lagt

Morten Stokholm Christiansen ved godt, at PenSam er ude på en lang, digital rejse, der handler om at gøre pensionsydelsen endnu mere relevant og vedkommende for kunderne i fremtiden. De er ikke i mål med opgaven endnu, men med opbygningen af det nye website har de taget et stort skridt i den rigtige retning.

“Websitet er ét af de fundamenter, vi står på. Derudover skal vi blive endnu bedre til proaktivt at være der for vores kunder og understøtte deres behov, når de har brug for det. Det handler blandt andet om at udbygge selvbetjeningsuniverset, så kunderne bliver præsenteret for flere muligheder til at hjælpe sig selv,” slutter han.

PenSam

PenSam leverer arbejdsmarkedspension til FOA’s faggrupper. Det gælder lønmodtagere, der udfører kerneopgaver i det danske velfærdssamfund, primært i kommuner, men også i regioner og private virksomheder. PenSam har ca. 430.000 pensionskunder.

Nøgletal fra nyt website

  • 47% stigning i antallet af besøgende på PenSam Pension
  • 41% stigning i den gennemsnitlige varighed af et besøg på PenSam.dk
  • Næsten 25% af alle besøgende på PenSam.dk logger ind på selvbetjeningsuniverset Min Pension
  • En 100% stigning i konverteringsraten på leads i PenSam Bank

Kontakt en af nedenstående personer for mere info.

Edlund A/S

Nikolaj Damsbo Birch

Chief Enterprise Architect

Indsend

Charlie Tango

Daniel Erik Moustgaard

Consulting Director, Digital Business & User Experience

Indsend